Zinātnes uzdevums –
kalpot cilvēkiem.

– Tolstojs –

Zinātne – kapteinis, bet
prakse – kareivji.

– Da Vinči –

Zinātnes robežas līdzinās
apvārsnim: jo vairāk tam
tuvojamies, jo vairāk tas
attālinās.

– Buasts –

Fantazēt ir svarīgāk nekā
zināt.

– Alberts Einšteins –

Zinātne – tā ir
organizētas zināšanas.

– Spencers –

Brīvība zinātnei ir tas
pats, kas gaiss dzīvai
būtnei.

– Poincare –

Izpētes lauks zinātnē ir
neierobežots.

– Paskāls –

Uz zinātņu sistēmu
jāraugās kā uz dabas
sistēmu: viss tajā ir
bezgalīgs un viss
nepieciešams.

– Kivjē –

Zinātniskais plāns bez
darba hipotēzes ir kā
skelets bez dzīvas
miesas.

– Hiršfelds –

Galvenais cilvēces
izpētes priekšmets ir
cilvēks.

– Gēte –

Zinātnē viss ir svarīgs.

– Heine –

Grāmatām ir jābūt
zinātņu rezultātam, bet
ne zinātnēm – grāmatu
rezultātam.

– Bēkons –

Zinātnieks nav tas, kurš
sniedz pareizas atbildes,
bet gan tas, kurš nāk ar
īstiem jautājumiem.

– Klods Levī-Stross –

Jo neatlaidīgāk mēs
meklēsim patiesību ārpus
sevis, jo vairāk mēs
attālināsimies no tās. Jo
vairāk mēs spēsim izprast
to, kas mēs esam, jo
vairāk apliecināsim
patiesību sevī.
– Antonio Meneghetti –
Pirms dabai pavēlēt, tai
jāpaklausa.

– Bēkons –

Īsts zinātnieks nav tas,
kurš ir vairāk apguvis,
bet tas, kurš ir vairāk
sapratis.

– Leibnics –

Zinātne – zināt esības
darbību.

– Antonio Meneghetti –

Zinātne ir cilvēces
labdare.
– Bertelo –
Sākums » Jaunumi » Dr. Nina Linde have taken part in the online workshop of the H2020 project CASPER

Dr. Nina Linde have taken part in the online workshop of the H2020 project CASPER

On 16-17 February director of the Institute of Economics of the Latvian Academy of Sciences Dr. Nina Linde have taken part in the online workshop of the H2020 project Certification-Award Systems to Promote Gender Equality in Research (CASPER), where she acts like an external expert/consultant. She actively participated and collaborated with other experts during the co-creation workshop with stakeholders within the framework of the project. 

The task of the February workshop was to discuss three basic scenario directions for development of GECAS (Gender Equality Certification Award Scheme): 1) to modify existing EU-level CAS and include gender equality aspect (e.g. HRS4R); 2) to expand/modify an existing national level GECAS to become an EU-level GECAS; 3) to develop a new EU-level GECAS from scratch. 

All experts agreed that the award for companies should be based on achievements in the field of gender equality, mainstreaming into 4 structural components: 1) management system (leadership and decision-making); 2) environment and infrastructure of organization; 3) teaching staff; 4) students and young researchers.

About the project:

The CASPER project will examine the feasibility of establishing a European award/certification system for gender equality for Research Performing Organizations. Based upon an extensive assessment of available systems and needs across Europe and beyond, it will be developed and evaluated three possible scenarios that pave the ground for a realistic EU wide award/certification framework. Overall, Project pursues three objectives: 

  1. To map and assess existing award and certification systems for gender equality (and related schemes) and to identify existing needs for such a system on the European level
  2. Design three different award/certification scenarios and assess the feasibility of these scenarios plus a fourth no-action scenario along several dimensions.
  3. Prepare the ground for a successful roll-out of a European award/certification scheme

The project has received funding from the European Union’s Horizon 2020 research and innovation programme under grant agreement No 872113.